FAQ

Veelgestelde vragen

Algemeen

WANNEER VIND DE BOUWREIS PLAATS?

21 t/m/ 29 mei
28 t/m 4 juni
3 t/m 11 juni
10 juni t/m 20 juni

WAAR VIND DE BOUWREIS PLAATS?

Cambodja – Siem Reap

KUN JE EEN VOORKEUR VOOR EEN WEEK AANGEVEN?

Het is bij het inschrijven alleen mogelijk om aan te geven in welke weken je niet mee op reis kan.

HOE WORDT EEN BOUWTEAM SAMENGESTELD?

We staan voor een maximale mix medewerkers, klanten en leveranciers. Deelnemers zullen met elkaar kennis maken in daarvoor bestemde informatieavonden.

WIE MOGEN ER ALLEMAAL MEE OP REIS?

– Alle klanten, leveranciers. Er is slechts een beperkt aantal inschrijvingen mogelijk, dus twijfel niet te lang en schrijf je in.
– Alle medewerkers van De Stiho Groep (Stiho, Giebels, Baars & Bloemhoff en Stiho Bouwmaat)

WAT KOST DE REIS?

Voor klanten en leveranciers EUR 1.985,00 (voor de onkosten vliegreis en verblijf). We vragen elke deelnemer/team zich maximaal in te zetten om zoveel mogelijk donaties bij elkaar te krijgen middels het bouwen van virtuele donaties. Hoe dit werkt kun je elders op de site lezen.

ZIJN ER VISUMKOSTEN VERBONDEN AAN DEZE REIZEN?

Je hebt een visum voor Cambodja nodig. Maar je kunt gewoon een ‘visa on arrival’ krijgen in de luchthaven of aan de grensovergang.

MOET IK ME LATEN INENTEN EN WAT KOST DAT?

Wij raden je aan om ruim van tevoren naar de GGD of travel clinic te gaan. Zij kunnen je persoonlijk advies geven omtrent de inentingen.

VERZEKERINGEN

WELKE VERZEKERING HEEFT HABITAT FOR HUMANITY VOOR MIJ ALS BOUWDEELNEMER AFGESLOTEN EN WAAROM?

Voor iedere bouwreisdeelnemer is een aanvullende ongevallenverzekering afgesloten die alleen voor op de bouwplaats geldt, aangezien een standaard reisverzekering bouwwerkzaamheden van dekking uitsluit. Wat deze verzekering inhoudt, kan je hier (link volgt) lezen.

WELKE VERZEKERING HEEFT DE STIHO GROEP VOOR MIJ ALS BOUWDEELNEMER AFGESLOTEN EN WAAROM?

Voor iedere bouwreisdeelnemer is een reisverzekering (inclusief aanvullende medische kosten met werelddekking) afgesloten, zodat je bij ontoereikende dekking op je eigen ziektekostenverzekering een beroep kunt doen op deze reisverzekeringspolis. Daarnaast is verlies e.d. van bagage verzekerd. Echter, verlies e.d. van geld is niet op deze verzekering gedekt. Een kopie van deze polisvoorwaarden kan je hier lezen zodat het duidelijk is wat onder deze verzekering valt. De Stiho Groep heeft deze verzekering als service voor alle bouwreisdeelnemers afgesloten. [link volgt]

IK GA MEE OP BOUWREIS. VOOR MIJ IS DUS AL EEN ONGEVALLENVERZEKERING VOOR OP DE BOUWPLAATS AFGESLOTEN EN DAARNAAST EEN REISVERZEKERING. MOET IK DAN ZELF NOG WAT CONTROLEREN EN OVERIGE VERZEKERINGEN AFSLUITEN?

> Met betrekking tot controleren; het is in ieder geval van belang om na te gaan of je de volgende verzekeringen hebt en zo niet, deze alsnog afsluit:
(1) een algemene aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (Dit is een verplichte verzekering voor particulieren; toch komt het soms voor dat deze verzekering niet is afgesloten) en
(2) een ziektekostenverzekering.
> Met betrekking tot overige verzekeringen; kunt je zelf of met je verzekeringsadviseur bekijken of je nog andere (door jou gewenste) verzekeringen wilt afsluiten. Bijvoorbeeld een annuleringsverzekering en/of een verzekering voor verlies e.d. van geld tijdens uw bouwreis en/of een ongevallenverzekering die ook een x bedrag uitkeert indien er sprake is van een onzeker voorval waardoor u buiten de bouwplaats blijvend letsel oploopt. Je verzekeringsadviseur kan je over de diverse mogelijkheden zonodig verder adviseren.

IK WEET NIET PRECIES HOE IK BEN VERZEKERD; WAT MOET IK DOEN?

Het meest eenvoudig is om je relevante verzekeringspolissen zelf te bekijken ofwel deze met je verzekeringsadviseur te bespreken. De verantwoordelijkheid op welke wijze je bent verzekerd, ligt bij iedere bouwreisdeelnemer zelf.

WAT KAN ER GEBEUREN ALS IK NIET GOED BEN VERZEKERD?

Deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Dit ligt geheel aan de omstandigheden van het geval. Het is wel zo dat er een risico aanwezig is dat je onder bepaalde omstandigheden veroorzaakte kosten/schade zelf moet betalen.

VIRTUELE HUIZEN EN DONATIES

WAT IS BOUW MEE?

Bouw Mee is een initiatief van Habitat for Humanity Nederland om virtuele huizen te bouwen en daarmee geld te doneren voor de bouw van echte huizen. Habitat stelt Stiho in staat om voor haar project Stiho85 gebruik te maken van de applicatie van Bouw Mee. Hierdoor bestaat er op de website Stiho85 de mogelijkheid (mee) te bouwen aan een virtueel huis.

HOE WERKT VIRTUEEL BOUWEN?

Op Bouwmee.nl kun je virtueel én letterlijk meebouwen. Allereerst kies je voor welk team of individu je een huis wilt bouwen. Als initiator leg jij de fundering. Dit is altijd altijd €15. Vervolgens nodig je je familie, vrienden en kennissen uit om mee te bouwen. Je krijgt steeds een update wanneer je huis weer een stukje verder afgebouwd is. Je kunt je huis volgen op je eigen pagina. Het geld dat je vrienden en jij doneren, besteedt Habitat for Humanity aan het door jou gekozen project.

HOE START IK EEN VIRTUEEL HUIS?

Ga naar ‘virtueel huis’. Klik aan ‘nieuw huis bouwen’. Vul je gegevens in, kies een team, verzin een naam voor je huis en betaal de fundering via iDeal.
Wie kunnen virtuele huizen bouwen?
Iedereen die ouder is dan 18 jaar kan een virtueel huis bouwen. Als je jonger bent, heb je toestemming van je ouders nodig.

HOE KAN IK DONEREN ZONDER EEN VIRTUEEL HUIS TE BOUWEN EN/OF ZONDER IEMAND TE KENNEN MET EEN VIRTUEEL HUIS?

Het is mogelijk om aan een willekeurig huis te doneren. Daarnaast is er de optie van een ‘normale’ donatie. Hiermee doneer je niet op een huis, maar rechtstreeks aan Habitat.
Wordt er daadwerkelijk een huis gebouwd van de opbrengsten van mijn virtuele huis?
Ja. Echter de waarde van huizen verschilt per land. Daarom kan het voorkomen dat de waarde van een virtueel huis niet overeen komt met de werkelijke waarde van een echt huis. Wel wordt het gedoneerde geld toebedeeld aan jouw gekozen project en daadwerkelijk besteed aan de bouw van een echt huis.

KAN IK FOTO’S ZIEN VAN HET HUIS DAT GEBOUWD WORDT IN MIJN GEKOZEN PROJECT?

Een virtueel huis is niet 1-op-1 gekoppeld aan een echt huis waardoor we geen foto’s van een specifiek huis kunnen laten zien. Wel wordt het geld van het virtuele huis gedoneerd aan jouw gekozen project. Je wordt door ons op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen binnen het project. Op de website zie je tevens de voortgang van de echte bouw. Doe actief mee. Zo krijg je de meest interessante informatie over het lopende project.

WAT KOST EEN HUIS?

Op de website kun je een huis bouwen van € 400,- . Tevens bestaat de mogelijkheid om een hele straat te bouwen. Je legt dan de fundering voor minimaal 2 huizen. De waarde van huizen verschilt per land. Daarom komt de waarde van een virtueel huis niet overeen met de werkelijke waarde van een echt huis. Wel wordt het gedoneerde geld toebedeeld aan jouw gekozen team/land en daadwerkelijk besteed aan de bouw van echte huizen.

HOE WEET IK OF MIJN DONATIE IS BESTEED?

Door elke donatie groeit het virtuele huis. Dit is direct te zien op de site waar wordt aangegeven voor hoeveel procent de bouw van het virtuele huis is gevorderd. De initiator van het huis wordt per e-mail op de hoogte gehouden van de vorderingen. Zodra het huis af is, wordt het geld gedoneerd aan het gekozen project.

BINNEN WELKE TIJD MOET MIJN VIRTUELE HUIS KLAAR ZIJN?

Binnen twaalf maanden na het leggen van de fundering. Deze limiet is ingesteld om ervoor te zorgen dat Bouw Mee een dynamische website blijft met actieve virtuele huizen. Als het niet lukt een huis binnen twaalf maanden na de start af te bouwen, kan Habitat beslissen het virtuele huis te deactiveren. De initiator wordt hierover een maand van tevoren geïnformeerd om hem of haar de kans te bieden het project opnieuw te activeren. Wanneer meer dan de helft van het huis is afgebouwd, gaat het tot dan toe gedoneerde geld naar het project waarvoor het huis is gestart. Wanneer minder dan de helft van het virtuele huis is gebouwd, zet Habitat het tot dan toe gedoneerde geld in waar het op dat moment het meest nodig is.

HOE KAN IK VRIENDEN UITNODIGEN OM MEE TE BOUWEN?

Er zijn diverse mogelijkheden om vrienden uit te nodigen om mee te bouwen. Als je een huis bent gestart kun je een bericht laten plaatsen op Twitter, Facebook en LinkedIn met daarin de link naar jouw huisje. Ook is het mogelijk om een mail te sturen met daarin de link. Deze functies worden je automatisch aangeboden, zodra je een virtueel huis bent gestart en kunnen ook op elk ander gewenst moment worden gebruikt.

IS ER EEN MINIMUM OF MAXIMUM DONATIE?

De minimum donatie is € 5.
Je kunt kiezen voor een huis van € 400 en een straat met minimaal 2 huizen en maximaal 10 huizen. Per huis zit er dus een maximum aan echter je kunt zoveel virtuele huizen bouwen als je wenst of direct een straatje voor een grotere donatie.
Ook bestaat er de mogelijkheid om zelf een bedrag te bepalen. In dat geval kun je kiezen voor een directe donatie via de doneer button op de site.

HOE GARANDEERT HABITAT FOR HUMANITY MIJN PRIVACY?

In onze privacy statement kun je lezen wat er met je gegevens gebeurt. Habitat stelt je gegevens nooit beschikbaar aan derden zonder je toestemming.

ZIJN MIJN DONATIES BELASTING AFTREKBAAR?

De belastingdienst heeft Stichting Habitat for Humanity Nederland per 1 januari 2008 aangemerkt als ANBI instelling zoals bedoeld in artikel 6.33 van de Wet Inkomstenbelasting 2001. Dit betekent dat – rekeninghoudend met de drempel – je donatie belastingaftrekbaar is.

HABITAT FOR HUMANITY

WIE IS HABITAT FOR HUMANITY?

Habitat for Humanity is een internationale non-profit organisatie, die degelijke en veilige huisvesting biedt voor gezinnen in ontwikkelingsgebieden. Habitat verstrekt een lening zonder winstoogmerk en bouwt huizen samen met lokale vaklui. Het initiatief hiervoor ligt bij de toekomstige huiseigenaar, die zelf een verzoek indient voor het huis, meehelpt tijdens de bouw en de woning terugbetaalt.

WIE IS HABITAT FOR HUMANITY NEDERLAND?

In Nederland bestaat Habitat for Humanity sinds 1993. Habitat Nederland werft fondsen voor de praktische uitvoering van de door haar zelf geselecteerde projecten in onder andere de Filippijnen, Ghana, Guatemala, India, Roemenië en Lesotho.

PROBLEMEN VERHELPEN

WAT MOET IK DOEN ALS IK EEN VERKEERDE DONATIE GEDAAN HEB?

Dan kun je een email sturen naar info@bouwmee.nl met daarin je gegevens en de uitleg wat er mis is gegaan.

WAAROM WORDT MIJN GEBRUIKERSNAAM NIET GEACCEPTEERD BIJ HET REGISTREREN?

Je gebruikersnaam werd niet geaccepteerd omdat iemand anders dezelfde gebruikersnaam al gekozen heeft. Kies een andere gebruikersnaam.

IK HEB GEEN BEVESTIGINGSE-MAIL ONTVANGEN.

Als je de bevestigingse-mail niet binnen 20 minuten hebt ontvangen, kun je het beste eerst je spam mailbox checken. Als de e-mail daar ook niet te vinden is, neem dan contact met ons op via bouwmee@habitat.nl.

HOE KAN IK MISBRUIK VAN CONTENT MELDEN?

Neem contact op via sasperen@stiho.nl

HOE KAN IK MIJN WACHTWOORD WIJZIGEN?

Ga naar je persoonlijke pagina en wijzig je wachtwoord.

HOE KAN IK EEN FOTO UPLOADEN?

Ga naar je persoonlijke pagina en upload een foto.

HOE KAN IK MIJN E-MAIL ADRES WIJZIGEN?

Ga naar je persoonlijke pagina en wijzig je e-mail adres.

WELKE BROWSERS KAN IK GEBRUIKEN OM BOUWMEE.NL TE BEKIJKEN?

Wij adviseren Safari 3.1, Firefox 3, Opera 9 of Internet Explorer 7.0 of hoger.

WAAR GAAN WE BOUWEN?

De bouwreizen van 2016 gaan naar Cambodja, Siem Reap, een gebied van ca. 12.000 km2, een stuk ten noordwesten van Phnom Penh.